Satu wad dengan seorang wanita yang aku panggil kakak

Satu wad dengan seorang wanita yang aku panggil kakak. Kanser rahim tahap 4. Agak pendiam orangnya.
Ah. Tetapi, paling menyejukkan hati aku ialah senyumannya. Pipinya yang cengkung tidak menghalang hati aku mengatakan dia sebagai wanita cantik.
Iya. Betul. Dia cantik!
Suatu petang, datang emak dan anak perempuannya melawat. Masih kecil lagi anak itu, menurut pandanganku mungkin berusia 4 tahun.
Rupa-rupanyanya anak itu autistik. Itupun aku ketahui setelah anak itu tantrum secara tiba-tiba. Neneknya meminta maaf kepada kami semua dan menjelaskan bahawa cucunya itu autistik.
Allahuakhbar.
Ibu kanak-kanak itu yang aku panggil kakak, tidak bercakap apa-apa. Namun, ketika keadaan anaknya sudah tak dapat dikawal, kakak itu menangis sambil memarahi anaknya.
Dicubit dan ditepuk belakang anaknya dengan kuat sambil mengungkit-ungkit.
" Bagus lagi kau ikut bapa kau yang tiada guna tu. Pergilah sana. Aku sudah tak lama lagi mahu mati. Sebab aku sakitlah dia pergi cari perempuan lain!"
Hati aku pilu. Rasa tercarik jantung ini. Tak mampu rasanya menelan liur terdengar bait katanya.
Apakah kita merasakan masalah dan tekanan kita hari ini masih hebat berbanding kakak ini?
#ninjakecik
31/07/2020
Facebook:
45 Komen:
Musfarah Ahmad
24-06-2018, 22:41:09
Allahurabbi. Dugaan bertimpa timpa dekat kakak tu.
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:09
Sedih Paah. Menangis bila aku fikirkan nasibnya.
Musfarah Ahmad
24-06-2018, 22:41:09
Nur Deanna Nak salahkan dia pun tak boleh juga. Terlalu berat ujian tu. Sungguh. Moga Allah berikan kekuatan dan ketabahan kepada dia.
Muzaini Putera Naaim Yazid
24-06-2018, 22:41:09
Allahu. Semoga Allah memudahkan urusan kakak itu dan menyembuhkan beliau.
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:09
Insha Allah ❤
Syuhada Ahmad
24-06-2018, 22:41:09
Allahu sedihnya. Semoga Allah kurniakan bahagia berpanjangan buat keluarga kakak itu.
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:09
Allahumma aamin ❤
Wah Tee
24-06-2018, 22:41:09
Moga² diberi kesembuhan utk kakak tu & anaknya..
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:09
Allahumma aamin ❤
Eina Yunaz
24-06-2018, 22:41:09
Ya Allah tertitik air mata sy bah.. sebak?. Ujian kita berbeda2, hanya yg kuat dan sabar yg dpt harungi dgn tabah. Mudahan Allah angkat darjatnya disisiNya
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:09
Betul?
Iena Reefknot
24-06-2018, 22:41:09
Masuk habuk wei pepagi baca. Btl xramai lelaki bergelar suami yg sanggup dok sama hadapi sakit si isteri. Tp bila suami sakit kebanyakan isteri sanggup hadap kesakitan bersama.. Moga akak tu tenang di akhir hidupnya dan moga anak itu dpt dijaga dengan baik selepas ketiadaan si ibu nanti.. Mmg susah hidup tanpa ibu di usia semua itu.. Saya pernah rasa dan mmg pedih menjalani hidup tanpa ibu disisi.. Hanya harap menumpang n menagih kasih.. ??????serius dpt bygkan perasaan si ibu tu
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Saya simpati?
Hartini Harun
24-06-2018, 22:41:10
Sebak baca NK..semoga diberi kekuatan kepada kita semua..?
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Insha Allah kakak ❤
Kak Bib
24-06-2018, 22:41:10
Allahuakbar???semoga ALLAH lindung kakak tu .semoga kita sebagai WANITA KUAT hadapi kehidupan ni
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Allahumma aamin ❤
Shima Sidek
24-06-2018, 22:41:10
?
Rose Honey
24-06-2018, 22:41:10
Semoga Allah berikan kekuatan pada akak tu & hantarkan orang2 yang baik2 jiwanya untuk mengubat kesengsaraan yang ditanggungnya. In Sha Allah ❤❤❤
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Insha Allah ❤
Mazlina Hassan
24-06-2018, 22:41:10
Aku sendiri pon.. bergenang air mata membacanya.... ujian dia lebih berat dr ku... semoga dia terus tabah ?
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Mudah-mudahan...?
Noraidah Shaik Mohamed
24-06-2018, 22:41:10
moga kakak itu kuat dgn ujian yg diberi. ?
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Insha Allah ❤
Fadhilah Idris
24-06-2018, 22:41:10
Semoga dia tabah. Andai ada sahabat yang sudi mendengar kisahnya, mungkin ringan sedikit sesak di dada??
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Setuju kakak
Farizah A Rahman
24-06-2018, 22:41:10
Besar dugaan kakak tu...semoga dia tabah dan tenang serta dipermudahkan segala urusannya...
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Allahumma aamin ❤
Ahmad Kamal Mohamed Hashim
24-06-2018, 22:41:10
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3). Semoga disediakan jannatul firdaus bagi akak yg sedang bersabar atas menderita sakit kanser. aamiin ya rabb
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Allahumma aamin ❤
Dyra Razali
24-06-2018, 22:41:10
Sedih baca. Semoga kakak itu diberi kekuatan juga. Take care NK sayang ❤
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Terima kasih CikCeni ❤?
Dyra Razali
24-06-2018, 22:41:10
CikCeni ?
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:10
Astagaaaa. Bukan. Salah taip pula. Gambar hampir sama. Hahah. Ke sini kau Cik Ceni Hasni Nun.
Hasni Nun
24-06-2018, 22:41:11
Rindu titew ye NK? ?
Sariah Awang Senik
24-06-2018, 22:41:11
Dugaan hebat hanya untuk orang yang hebat-hebat.
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:11
Semoga dipermudahkan urusan beliau?
Fadilah Fatin Salehah
24-06-2018, 22:41:11
Allahu?
Izzan Othman
24-06-2018, 22:41:11
AllahuMoga diberi kesembuhan utk kakak yang cantik itu...moga dipermudahkan segala urusannyaMoga diberi kesembuhan juga utk #ninjakecik Deanna Nur
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:11
Terima kasih dear Izzan Othman❤
Su Kamal
24-06-2018, 22:41:11
Semoga kakak tu diberikan kesabaran. Stress jg punca aktif sel2 kanser
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:11
Setuju, kakak. Stress mengaktifkan sel.
Su Kamal
24-06-2018, 22:41:11
Nur Deanna semoga sis deanna jg cepat sembuh ya. Be happy....don't stress. Allah beri masa utk sis rehat2 kan diri.....kalo tak byk je kerja sis ninjakechik ni kan
Malisa Azil
24-06-2018, 22:41:11
Moga yang diungkit itu tidak terhapus pahalanya...
Nur Deanna
24-06-2018, 22:41:11
Allahumma aamin ❤

Tinggalkan Balasan

Tên của bạn *
Email *
Cảm nhận *