Arkib 03/2019

Cuba fikir renung sebentar Saya bergelar isteri suri rumah sepenuh masa

Cuba fikir & renung sebentar...
Saya bergelar isteri & suri rumah sepenuh masa. Husband bekerja, saya uruskan rumah & anak2. Saya ada sedikit business online kecil kecilan saja suka suka & sedikit sebanyak untuk menampung keluarga.
***********************************
Dalam situasi begini suami dianggap "Breadwinner" kerana suami satu satunya yang bekerja mencari rezeki (duit) untuk sara keluarga.
Suami perlu fikir & merancang untuk masa depan jika sekiranya dia sebagai suami tidak mampu bekerja disebabkan TPD (total permanent disability) @ cacat kekal menyeluruh samada disebabkan serangan stroke @ disebabkan kemalangan. Lebih tragis lagi jika suami pergi dahulu selamanya meninggalkan orang tersayang.
Bagaimana??
Jadi suami perlu ambil kira semua tu. Si isteri seharusnya fikir apa akan berlaku kalau 'breadwinner' tu sudah tiada @ TPD. Fikir betul betul kalau betul terjadi macam mana?
Kalau.... Suami ada perlindungan takaful sebenarnya bukan sahaja untuk diri dia sendiri tapi menjaga kepentingan isteri & anak2.
Contoh kalau suami ada takaful kemudian kena serangan stroke & TPD, pada waktu itu lumpuh separuh badan & sudah tentu tidak bekerja. Jadi takaful akan bayar sejumlah pampasan 250K, 500K ikut berapa kita ambil dulu. Atau berlaku kematian, pampasan akan dibayar kepada waris. Selesai masalah.
Jadi cuba fikirkan...
Kamu si suami & kamu si isteri boleh pilih samada ambil plan PruBSN Warisan @ Pruprotect. Warisan serendah RM100 sebulan & Pruprotect serendah RM20 sebulan.
Tapi perlu saya ingatkan juga, rezeki dari Allah. Tidak bermakna jika tiada perlindungan takaful kamu tidak boleh hidup. Dalam agama pun ada menekan kan bab bab ni. Boleh rujuk pada yang pakar.
Tepuk dada tanya selera
Saya sudah bagi jalan.... Selebihnya keputusan di tangan sendiri.
Jika anda sudah, tahniah & jaga policy dengan baik. Jika anda masih belum, msg saya....
http://www.wasap.my/60139443234
#prudential #PruBSN #prubsntakaful #takaful #hibah #EdiAgenKeluargaAnda #CWP #CiWP #CertifiedWealthPlanner #CertifiedIslamicWealthPlanner
See Translation

KISAH BENAR Cerita ini diceritakan kepada saya oleh orang yang melalui nya sendiri

KISAH BENAR
*****************
.
Cerita ini diceritakan kepada saya oleh orang yang melalui nya sendiri. Kisah nya berlaku lebih kurang lebih 10 tahun yang lalu.
.
Sebuah keluarga yang terdiri daripada seorang ayah, seorang peniaga gerai makan. Ibu seorang suri rumah dan 4 orang anak. Jadi si ayah adalah "breadwinner" dalam keluarga tersebut kerana si ayah adalah penanggung tunggal seisi keluarga.
.
Nak dijadikan cerita si ayah ni tadi meninggal dunia. Bukan kerana kemalangan, bukan kerana sakit tapi secara tiba tiba meninggal dunia selepas berbuka puasa, tersedak tiba tiba.
.
Dalam situasi begini, si isteri paling tertekan kerana beban keluarga jatuh kepada dia keseluruhan nya. Tanggunggan keluarga, rumah, anak-anak. Dari seorang suri rumah kepada ketua keluarga. Hanya orang yang melalui nya sahaja yang tahu sebesar mana dugaan ketika tu. Anak paling sulung ketika tu berusia 12 tahun dan paling bongsu berusia setahun setengah. Ibarat sudah lah jatuh, ditimpa tangga pula.
.
Bagaimana nak meneruskan kehidupan dalam masa yang terdekat ni? Dalam masa akan datang ?
.
Rupanya arwah suami ada ambil takaful dan si isteri menerima pampasan sebanyak RM80,000. Saya diberitahu, berita mengenai kematian suami dan menerima takaful sebagai pampasan telah disiarkan dalam media masa. Kebetulan pihak keluarga sebelah lelaki mengetahui hal ni dan mereka menuntut wang pampasan. Ya !!! Menuntut wang pampasan. Nasib baik lah policy takaful tersebut adalah dalam bentuk hibah. Hibah ni adalah pemberian ketika hidup dan apabila berlaku kematian wang hibah tadi tidak boleh dipindah milik, tidak boleh di faraid kan. Ada juga cubaan bawa kes ini ke mahkamah tetapi gagal kerana wang pampasan adalah dalam bentuk hibah. Mahkamah juga tidak boleh menukar hak milik wang pampasan.
.
Saya juga diberitahu, isteri tersebut menggunakan wang pampasan yang diterima untuk menyara kehidupan dan anak anak. Sekarang anak sulung dan anak kedua sudah bekerja. Tapi yang penting ketika sebelum anak anak bekerja kehidupan mereka terbela.
.
Secara peribadi, saya bersyukur si suami ketika hidup dahulu terbuka hati untuk ambil plan hibah. Sekurang nya mengurangkan beban keluarga yang ditinggalkan. Dan rasa bersyukur juga si isteri tiada halangan untuk suami ambil hibah suatu ketika dulu. Terkilan juga ada ahli keluarga cuba 'merampas' hak anak anak arwah suami.
.
Harus diingat, rezeki datang dari Allah, walaupun begitu kita harus berusaha mencari rezeki. Harus diingat, pertolongan datang dari Allah, walaupun begitu kita harus juga berusaha. Selebihnya kita perlu tawakal. Faham kan maksud nya.
.
Tapi kita bagaimana ??? Sudah bersedia bertemu dengan Sang Pencipta? Sudah bersedia meninggalkan mereka yang tersayang ? Sudahkah kita merancang ? Sudahkan kita fikir keperluan dan kepentingan orang yang tersayang nanti andai kata semalam kita lupa pulang ke rumah?
.
ps: terima kasih kak kerana beri keizinan untuk kongsi cerita
See Translation

seorang lelaki tak blh berckp yg tidak benar utk menyedapkan hati isterinya

seorang lelaki tak blh berckp yg tidak benar utk menyedapkan hati isterinya.
seorang perempuan biasanya menidakkan benda yg tak betul
cth : abang ni langsung tak paham saya..
abang ni langsung tak bantu saya...
Rasulullah saw berkata, TIDAK BOLEH BERCAKAP SESUATU YG TAK BETUL ATAU MENIDAKKAN YG BETUL
TIDAK DI KIRA STATUS DI ATAS SEKIRANYA
- seseorang yg dlm usaha perbaiki hubungan sesama manusia
- dlm peperangan
- seorang lelaki yg berckp pd isterinya dan perempuan berckp pd suaminya.
suami blh berckp tentang :
- pujian pd isteri ( takpe isteri tak lawa masa tu tp pujila dia..sayang ni kalau bgn tidur lawa sungguh...ini islam benarkan ) walaupun..masa bgn sape muka lawa wei..hahahha
https://www.facebook.com/ikimfm/videos/1877086412301415/
sila rujuk ini supaya anda tak salah guna ye..
terutamanya kaum suami yg suka menipu isteri.
IKIM FM
USTAZ AMIN
LIVE DI FB

MLM 27 RAMADHAN masih berbaki beberapa jam sebelum subuh lps tarawih pusing kiri kanan cari mana mana ibu tunggal dan anak yatim

MLM 27 RAMADHAN
masih berbaki beberapa jam sebelum subuh.
- lps tarawih, pusing kiri kanan, cari mana mana ibu tunggal dan anak yatim.
- lalu g bank nk cucuk duit, tgk makcik jual kerepok..hulur sat duit raya
- g kedai jual baju raya, tgk mak ayah bawak 6-7 org anak kecik kecik..hulur duit raya jap...
cpt cpt rebut peluang..
Ramadhan dh tinggal beberapa hari da ni.
sempat lg hulur duit raya, insha allah rezeki bertambah tambah limpah ruahnya.
ala...saya tak kuar da mlm ni..
ok cari di FB ni ha..mana mana badan kebajikan..kekwn yg ada anak yatim...online transfer mlm ni...
cpt cpt cpt....
jgn lambat lambat..
yg niaga tu, jgn lupa menzakatkan sikit reziki anda.
ada jiran..bg wang raya skrg..jgn tgu raya..pahala sikit.
ada mak ayah, blik kg terus hulur laju laju..tak yah tgu pagi raya.
mak ayah jauh..transfer online..

Hibah untuk beramal soleh?

Hibah untuk beramal soleh?. Wasiat untuk beramal soleh?
.
Ramai pada masa kini yang menyamakan erti di antara wasiat dan hibah dalam sesuatu perancangan harta serta pusaka.
.
Setiap instrument mempunyai peranan sendiri.
.
Wasiat adalah satu bentuk instrument di mana pemilik harta masih lagi boleh beramal soleh walaupun telah kematian. Hukum asal harta orang yang telah mati sebenarnya sudah pun bukan miliknya tuannya namun Allah SWT memberi ruang kesempatan beramal soleh.
.
Wasiat juga sebenarnya boleh dijadikan sebagai takaful sosial kepada masyarakat dengan pemberian kepada golongan yang disebutkan sebagai penerima seperti
1. Fi sabilillah
.
2. Para ulama
.
3. Orang fakir dan miskin
.
4. Masjid / madrasah
.
5. Saudara-mara
.
6. Orang yang ingin melaksanakan umra dan haji

RAMAI YANG BUAT TIDAK TAHU

RAMAI YANG BUAT TIDAK TAHU.
Sahabat saya kata ramai yang buat tidak tahu dengan harta pusaka arwah.
Aset telah dicairkan
1. Takaful RM 350,000 yang telah dihibahkan.
2. Asb RM 200,000 yang telah dibuat hibah amanah.
3. Kwsp yang telah dipenamakan
.
Aset yang tidak dipedulikan.
1. Rumah RM 150,000
2. Kereta & motosikal RM 25,000
3. Akaun bank
4. T. Haji.
.
Jika kita sebagai waris, apakah kita akan teruskan urusan pusaka arwah?.

Di Kelantan @ KB sedang berlangsung hal berkaitan hibah

Di Kelantan @ KB sedang berlangsung hal berkaitan hibah.
Mungkin sahabat fb ada pertanyaan, "Jika rumah yang bercagar dihibahkan oleh suami kepada isteri , kemudian suami suatu ketika tidak membayar ansuran rumah tersebut, apa bakal berlaku?"

APA PERLU DIBUAT?, Ada waris yang setelah 2 tahun baru nak buat urusan pusaka arwah

APA PERLU DIBUAT?
Ada waris yang setelah 2 tahun baru nak buat urusan pusaka arwah. Apa yang perlu mereka buat?.
.
Arwah meninggalkan.
1. Tanah. Atas tanah ada rumah
2. Rumah dalam taman
3. Akuan bank
4. Kereta proton wira
5. Motosikal
6. Koperasi
7. Perniagaan enterprise
.
Wang telah cair
1. Takaful
2. Kwsp
3. Tabung Haji
.
Jika kita nak laksanakan, apa perlu dibuat...
a. Kumpul waris
b. Terus dapatkan sijil faraid
c. Cari waris qodim (layak)
d. Terus ke Pejabat Pesaka
c. Tunggu sampai waris berbunyi
e. Biar pegawai pusaka putuskan semua

Pengeluaran KWSP

Pengeluaran KWSP.
Ada sebahagian caruman di kwsp yang boleh dikeluarkan untuk pelaburan di unit amanah. Contoh melalui pb, cwa, pmb, pilips mutual, dsb.
.
Selain itu caruman yang dikeluarkan ini juga boleh dirancang pusaka seperti wakaf, wasiat, dan hibah.
.
Bergantung kepada pemilik harta serta bagaimana perancangan pusaka dilaksanakan.

Antara Tawaran Hebat pada MEDICAL CARD SMARTMEDIC 200 MAA TAKAFUL secara ringkasnya

Antara Tawaran Hebat pada MEDICAL CARD SMARTMEDIC 200 MAA TAKAFUL secara ringkasnya :-
1- Bayaran Caruman yang MURAH dengan JUMLAH PERLINDUNGAN yang TINGGI.
2- HAD TAHUNAN KESELURUHAN dari RM50,000 setahun (Plan 1) sehingga RM250,000 setahun (Plan 5).
3- HAD SEUMUR HIDUP = TIADA LIMIT (utk semua Plan).
4- BILIK HOSPITAL & MAKAN = Plan 4 (RM400 dinaikkan kpd RM500). Tambahan Plan 5 (RM1,000).
5- BILANGAN HARI RAWATAN PRA-HOSPITAL & SUSULAN = ditambah dari 30 hari ke 60 hari.
6- BAYARAN AMBULANS, RAWATAN DIALISIS BUAH PINGGANG & KANSER PESAKIT LUAR = TIADA LIMIT iaitu SEPERTI CAJ YANG DIKENAKAN.
7- ELAUN TUNAI HARIAN DI HOSPITAL KERAJAAN = dinaikkan sehingga RM100 sehari (utk semua Plan).
8- PENJAGAAN KEJURURAWATAN DI RUMAH = Tambahan Plan 5 (RM2,000).
9- YURAN LAPORAN PERUBATAN = Adalah SEPERTI CAJ YANG DIKENAKAN.
10- Menanggung 100% Tuntutan Bayaran Bil Hospital - bagi umur 16 tahun dan ke atas... (Tiada Caj Ko-Takaful 10% dikenakan !!!).
11- Perlindungan bermula umur 30 hari sehingga 80 tahun (jaminan pembaharuan langganan).
12- KHAIRAT KEMATIAN sebanyak RM5,000 (semua sebab kematian) untuk langganan secara STAND ALONE.
13- Mod Bayaran Langganan boleh dibuat secara BULANAN, 3 BULAN, 6 BULAN dan TAHUNAN.
14- Menikmati Perkhidmatan RAWATAN dan PERUBATAN di 94 buah HOSPITAL PAKAR di seluruh Malaysia.
Hubungi saya utk keterangan lanjut serta menyertai kami ^_^
Nurul Mutmainnah binti Yusof 0136280584
See Translation