Arkib 07/2018

Ramai para Huffaz yg takhrijkan hadis2 dlm kitab tafsir ,kitab fiqh dan kitab Tasawuf walaupun kitab2 itu ade yang mempunyai hadis maudhu' atau...

Ramai para Huffaz yg takhrijkan hadis2 dlm kitab tafsir ,kitab fiqh dan kitab Tasawuf walaupun kitab2 itu ade yang mempunyai hadis maudhu' atau Israiliyat , para huffaz tidak pun mencela dan merendahkan kedudukan para pengarang tersebut. Kritikan ilmiah dan mempertahankan Sunnah berlangsung dengan penuh adab .
Sekarang ni ade pulak makhluk yg budget "muhadith" duduk menghina dan mencela org lain dgn tiket mempertahankan Sunnah ,
Dimana adab dan akhlakmu wahai ahli sunnah ?

Allahu Akbar , keselamaatan dari fitnah akhir zaman adalah dengan bertaut erat dgn insan2 yg berjaya menghimpunkan ilmu yg tahqiq dan zuhud yg...

Allahu Akbar , keselamaatan dari fitnah akhir zaman adalah dengan bertaut erat dgn insan2 yg berjaya menghimpunkan ilmu yg tahqiq dan zuhud yg luarbiasa. Sperti Syeikh Masyakhina Sayidi Abdullah b. Siddiq Al-Ghumari.

Alhamdulillah , apabila pemimpin negara, sultan negeri dan non-muslim ditegur , ramai pencinta keamanan dan bersemangat patriotik yang membuak-buak...

Alhamdulillah , apabila pemimpin negara, sultan negeri dan non-muslim ditegur , ramai pencinta keamanan dan bersemangat patriotik yang membuak-buak bangkit mempertahankan mereka , ade yg sanggup buat laporan polis supaya si penegur ditangkap dan dihukum ,
Ketika kedaulatan Islam, Al-Quran dan Sunnah Nabi dicerca oleh macai2 liberalisme, dimanakah kalian menyorok ?
Pemimpin yg dikasihi lebih wajar dibela daripada kemuliaan syiar Islam ?
Ajaibnya Umat Islam dinegara kita..........

May Allah always pour upon you my dear brother Omar Khalifa Mohamad Akbar with barakah in rezeqi strong Iman , wealth and hidayah in your entire life

May Allah always pour upon you my dear brother Omar Khalifa Mohamad Akbar with barakah in rezeqi strong Iman , wealth and hidayah in your entire life.
Our doa is always for you.

Alhamdulillah, dengan izin Allah kitab yang ditunggu-tunggu oleh ramai ahli ilmu telah mendarat dengan selamat di tanah air, ...

Alhamdulillah, dengan izin Allah kitab yang ditunggu-tunggu oleh ramai ahli ilmu telah mendarat dengan selamat di tanah air
----------------------------------------------------------------------
Kitab Al Ittijihat al Hadisiah fi al Qarni al Rabi' 'Asyar
( الاتجهات الحديثية في القرن الرابع عشر)
adalah salah sebuah kitab hadis yang dikarang oleh Syeikh Masyikhina Al Muhaddith Dr. Mahmud Sa'id Mamduh As-Syafie yang mengkaji perkembangan ilmu hadis pada abad ke-14 melalui kajian kritis terhadap metodologi para ulama hadis pada abad ini.
Kitab ini dahulunya pernah dicetak di Darul Basoir, Kaherah setebal 1 jilid. Kini, kitab ini diberi nafas baru oleh pengarangnya dengan penambahan dan kajian-kajian baru yg lebih bersifat kontemporari melalui metodologi penulisan yang jitu oleh pengarang kitab. Dengan 'inayah Allah, kitab ini telah dicetak di Beirut sebanyak 3 jilid tebal dan kitab ini sedang disebarkan di kalangan pencinta ilmu, khususnya pencinta ilmu hadis. ( sila lihat gambar )
- Dalam kitab ini ,penulis telah memuatkan hasil kajian beliau terhadap karya dan tokoh ulama hadis dari pelbagai aliran ilmu dan ideologi yang berbeza. Antara aliran yang dikaji dalam kitab ini adalah seperti berikut :
- Aliran ulama hadis Maghribi
- Aliran ulama hadis Deoband, benua India
- Aliran ulama hadis Ghair Muqollidin ( ahli hadis ), benua India
- Aliran ulama Musnidin
- Aliran ulama hadis pendokong ahli bait
- Aliran ulama hadis di Al-Azhar
- Aliran ulama hadis Salafiah
- Aliran ulama hadis Imamiah
- Aliran hadis Ibadiah
dan terlalu banyak lagi aliran, tokoh dan fawaid hadisiah yang dapat diketahui dengan merujuk kitab ini. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa pembaca yang telah habis membaca keseluruhan kitab ini akan merasakan ini adalah sebuah kitab kajian manahij muhaddisin yang paling hebat pernah ditulis pada abad ini.
Antara kajian istimewa dlm kitab ini juga, adalah pengarang menjawab beberapa tohmahan dari ahli mazhab lain yg merendahkan kedudukan mazhab Syafie , serta mempertahankan kedudukan Imam Ibrahim b. Abi Yahya ( guru Imamuna Syafie di Makkah ) daripada digugat oleh sesetengah ahli Jarh wa Ta’dil.
Pengarang kitab ini , Dr. Mahmud Sa'id Mamduh telah berkata:
"2 golongan yang akan berasa sangat gembira dengan kehadiran kitab ini :
1. Pencinta Imam Syafie
2. Pencinta Ahli Beit Nabi."
---------------------------------------
harga senuskhah : RM 230 ( termasuk kos poslaju)
Utk tempahan atau sebarang pertanyaan, hubungi (whatsap) :
+6019-6254786 ( Ust Toriq)
* Nuskhah agak terhad
* Di mesir , kitab ini terjual hampir 150 nuskhah dlm tempoh kurang dari sebulan.
* sila share gembira ini kepada sahabat2 lain.

A beautiful explanation about the horrible aqidah of WAHHABIES , and they call those who not believe that Allah have limit "Jahmiah" , including...

A beautiful explanation about the horrible aqidah of WAHHABIES , and they call those who not believe that Allah have limit "Jahmiah" , including Al-Imam Tohawi and Imam Ibn Hibban. ???
Save the people you love from this ridiculous aqidah.

Fawaid yg dah lama ana tercarik2 , berkenaan manhaj aqidah ahli hadis, adakah ahli hadis mempunyai pegangan khusus dlm bidang aqidah spt yg didakwa...

Fawaid yg dah lama ana tercarik2 , berkenaan manhaj aqidah ahli hadis, adakah ahli hadis mempunyai pegangan khusus dlm bidang aqidah spt yg didakwa oleh sesetengah " ust sunnah " di malaysia?
Kajian ini boleh ditawassu'kan lagi dengan mengkaji pengunaan konsep takwil sebelum kewujudan Asyairoh spt takwil yg digune pakai oleh Imam Bukhori dlm sohihnya.
Yg amat pasti , majoriti ahli hadis mutaakhirin adalah bermazhab Asyairoh , walaupun kenyatan ini x dpt diterima oleh sebahagian makhluk yg mengaku ahli hadis pd zaman ni.

Lebar senyuman ana tengok video ni , memang perlu disebarkan luaskan seluas-luasnya , nikah tu bukan bussiness tau

Lebar senyuman ana tengok video ni , memang perlu disebarkan luaskan seluas-luasnya , nikah tu bukan bussiness tau.......
Ending tu mmng menusuk kalbu........
* Yg dah kehilangan status bujang tlng jgn komen pape , please la ye ???

Bbrp tempoh yg lalu, al-Fadhil Ust Abdul Somad bersama bbrp org mahasiswa Al-Azhar peringkat phd telah menziarahi Al-Allamah Dr

Bbrp tempoh yg lalu, al-Fadhil Ust Abdul Somad bersama bbrp org mahasiswa Al-Azhar peringkat phd telah menziarahi Al-Allamah Dr. Mahmud Sa'id Mamduh di kediaman beliau, Syeikh telah melahirkan rase sedih dan terkilan kerana perkembangan ilmu hadis di kalangan syafiyah kurun ke-14 ini sgt lemah, syeikh menyatakan bahawa nusantara amat perlu kpd penubuhan darul hadis yg memberi penekanan khusus kpd ilmu hadis dan fiqh syafie ( manqul)
Semoga saranan Syeikh tersebut mendapat perhatian yg serius drpd para ahli ilmu di nusantara umumnya, dan di malaysia khususnya.
Apatah lagi waktu di dah muncul bbrp pendakwah yg dah mula mengeluarkan kenyataan yg menampakkan mazhab syafieyah banyak bercanggah dgn hadis Nabi, sedangkan mazhab syafiyah adalah mazhab seorng Imam yg digelari " Nasir As-Sunnah" , dan beliau adalah guru Imam sunnah Imam Ahmad Ibn Hanbal , dan diketahui umum bahawa mazhab Syafie lah mazhab yg paling banyak mengeluarkan Huffaz dan ahli hadis pada kurun ke 7 dan ke 8.
Demi survival mazhab syafiyah di nusantara ,saranan Syeikh Mahmud tersebut amat patut dilaksanakan di malaysia.
Bagus juga klu pondok2 di malaysia yg merupakan benteng mazhab syafiyah di nusantara MULA mengambil berat dgn ilmu hadis dr sudut pendalilan mazhab , ilmu takhrij dan dirasat asanid perlu dipelajari sebagaimana ilmu-ilmu alat dipelajari di pondok2.
Wallahua'lam , maaf andai tersilap uslub atau fakta.

Ilmu kesihatan yg semakin penting utk generasi moden zaman ni , muda2 dah mcm2 penyakit dlm badan

Ilmu kesihatan yg semakin penting utk generasi moden zaman ni , muda2 dah mcm2 penyakit dlm badan.
Ini adalah sebahagian dari ilmu abdan علم الابدان yg dituntut utk mempelajarinya. Orang zaman sebelum kita hidup sihat dan jauh dr penyakit sbb jaga pemakanan.